Når du laver en undersøgelse, er der det fordi, der er noget du gerne vil vide. Måske vil du skaffe informationer for bedre at kunne markedsføre dine produkter, følge op på et møde, så du kan se, hvor hurtigt dine sælgere eller konsulenter arbejder, eller også vil du forsikre dig om, at det køb, der skulle leveres til døren, gik godt.

Det vigtigste er at få svar, og for at nogen skal kunne svare, må de komme i forbindelse med undersøgelsen på en velfungerende måde. Der findes flere forskellige måder at distribuere en undersøgelse på. Hver måde har sine fordele og ulemper, og det er en god ide at overveje, hvordan undersøgelsen skal distribueres, inden du går i gang med at lave den.
 
Her er nogle tips, som hjælper dig til at nå ud med din undersøgelse!

 

At sende invitationer via e-mails

Hvis du inviterer til at deltage i en undersøgelse via e-mail, har du fuld kontrol over hvem, der deltager. Overvej også på at lave undersøgelser med modtagere, som ikke bruger dine produkter eller ydelser så ofte. Du ved jo ikke, hvorfor disse firmaer ikke arbejder lige præcis med dig!

Send en separat invitation til at deltage i undersøgelsen i stedet for at lægge et link i et almindeligt nyhedsbrev. Hvorfor? Jo, for ellers er der mange af modtagerne, der aldrig finder linket. Hvis du går efter, at modtagerne også skal læse dine artikler, kan du risikere, at mange modtagere vælger helt at undlade at svare på undersøgelsen, fordi læsningen i sig selv tager så lang tid.

 

Lav en undersøgelse på din egen hjemmeside

Din hjemmeside er et godt sted for undersøgelser, eftersom det er et miljø, du selv kontrollerer, og som dine besøgere for det meste kender. Du bør dog begrænse undersøgelsen til de, som besøger hjemmesiden ? og det er meget muligt, at en stor del af dine kunder ikke besøger den regelmæssigt. Resultatet af undersøgelsen er måske interessant, men ikke specielt repræsentativ. Her har du tre måder, hvorpå du kan lave en undersøgelse på din egen hjemmeside.

 

Link på hjemmesiden

De, som besøger din hjemmeside er nysgerrige, interesserede og modtagelige for information. De udskiller sig fra dem, som har fået en invitation til deltagelse over e-mailen, fordi de selv har bestemt sig for at besøge siden. Et link på hjemmesiden, der leder til en undersøgelse, er en enkelt måde at bede sine besøgende om informationer på. Husk at fortælle, hvad du skal bruge informationerne til, og hvordan de kan gavne dem, der svarer.
 

  • simpelt at administrere på hjemmesiden
     
  • svært at finde

 

Et popup-vindue på hjemmesiden

Et popup-vindue dukker op som et ekstra vindue, når nogen besøger din hjemmeside. Det er ofte en effektiv måde at gennemføre en undersøgelse på, og på relativt kort tid kan du modtage mange svar. Brug ikke popup-vinduer alt for ofte, da dette kan være irriterende for besøgende.
 

  • Meget tydeligt for besøgeren
     
  • Visse besøgere blokerer popup-vinduer, og ser derfor ikke undersøgelsen
     
  • Kan være et irritationsmoment for besøgende

 

iFrame på hjemmesiden

En iFrame er en indbygget ramme, som ligger på hjemmesiden. Den ser ud præcis, som du ønsker ? et tydeligt billede eller en stor lokkende overskrift, der fanger øjet. Dine besøgende ser undersøgelsen direkte på din hjemmeside, og behøver ikke lede efter et link, for at kunne besvare den.
 

  • Tydelig, besøgende behøver ikke lede efter et link
     
  • Du når besøgende, som blokerer popup-vinduer
     
  • Du bliver nødt til at tilpasse din hjemmeside, så iFramen passer ind